Ridningen v. 5

Det smällde till och blev svinkallt. Bompa och Musse fick faktiskt vila hela veckan.

Men på onsdagen drog jag mig till specialidrotten och hade dressyrZakira. Vi jobbade mycket med föreberedelse, genomförande och avslutning. Delade av halva ridhuset och jobbade mycket med hörnpasseringar och skänkelvikningar i traven. Zakira låg gärna på men ansträngde mig att inte ta i munnen utan att styra takten med sätet vilket gav bra resultat.
Zakira har en egenhet att kicka för att slippa jobba, framförallt om man kräver något i galoppen. Speciellt i höger galopp, och jag blev så jäkla sur för ofta gjorde jag ingenting för att störa henne. Men tillslut fick jag till flera varv i (kravlös) galopp.
När hon inte är rikigt nöjd med situationen börjar hon gnissla tänder också och det jobbade jag mycket med under nervarvningen. Det funkade att om man gjorde en snabb förhållning på båda tyglarna och sedan var superlätt i handen så liksom tappade hon bort sig.
Det blev lite bråk under galopparbetet men annars var vi både nöjda efter passet :)

Fröken med humör

Kommentarer
Postat av: STOCKHOLMSJENNA - Livet som ryttare i storstan med ridtravaren Hero

Hej! Jag har en bloggtävling på bloggen där du kan vinna ett 4-pack transportskydd i valfri storlek från Amigo/Horseware.

Passa på att tävla nu, det börjar närma sig sista chansen!

Klicka på länken för att komma direkt till tävlingsinlägget: http://stockholmsjenna.se/?p=5419

2012-02-15 @ 10:13:01
URL: http://stockholmsjenna.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0